Over MINDFULNESS

Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het moment.

Dit klinkt simpel en wellicht denk je nu: dat doe ik al. Maar is dat ook zo?

MBSR / Mindfulnesstraining

Vaak krijgen we zaken maar half mee en doen we (te) veel op de automatische piloot. Hierdoor reageren we op een andere manier op onze omgeving.
Omdat we zaken maar half of nauwelijks waarnemen, reageren we ook half of niet met het volle bewustzijn. Dit kan voor jezelf en voor anderen lastig zijn. We roepen hard dat we aan het multi-tasken zijn en denken te vinden dat we dat heel goed kunnen. Maar met verschillende dingen bezig zijn veroorzaakt wel stress…

Manage prikkels op een juiste manier

Raak niet verstrikt in de hectiek van de alledaagse dingen die we ‘moeten’ doen

Voorkom dat je stresslevel een hoogtepunt bereikt met alle gevolgen van dien

 Alleen met inzicht kun je tot verandering komen van binnenuit

Leven in een drukke wereld

Het leven wordt steeds sneller. Alles moet efficiënter en beter. Wij eisen steeds meer van onszelf. De hoeveelheid prikkels van buitenaf is enorm toegenomen met de komst van tv, computer, mobiele telefoons, iPod’s en iPad’s. Deze prikkels moet je verwerken op een juiste manier om te voorkomen dat je stress-emmertje volloopt. Mindfulness helpt om weer even tot jezelf te komen en om op een slimme manier om te gaan met stress.

Stress

De een heeft veel last van stress, neemt het werk mee naar huis en zoekt allerlei manieren om de stress af te reageren. De ander laat eigenlijk nog maar heel weinig binnen en lijkt nauwelijks nog geraakt te worden door stress. Emoties zijn nauwelijks zichtbaar en lijken niet echt meer binnen te komen. Probleem hierbij is dat, als je negatieve emoties bewust of onbewust niet binnenlaat, ook je vermogen vermindert om positieve emoties te ervaren. Het leven wordt vlakker en je wordt minder geraakt. Bovendien loop je het risico dat er zich van alles onderhuids ophoopt dat er via omwegen uit moet komen.

 

Wat je echt wilt

Mindfulness is je openen voor wat er echt speelt, ook, of juist in jezelf. Als je open aandacht hebt voor je binnenwereld, ga je na verloop van tijd voelen wat je eigenlijk wilt in je leven. Je gaat min of meer luisteren naar de stem van je hart. Dit klinkt misschien wat zweverig. Maar het gaat hier eigenlijk alleen maar om het vermogen om te voelen wat je echt wilt, te voelen wat je echt gelukkig maakt. Dit klinkt simpel, maar vaak is ‘de stem van ons verstand’ zo luid dat we niet horen wat we eigenlijk diep van binnen weten.

Niet oordelen

Misschien wel het moeilijkste onderdeel van mindfulness is het niet-oordelen: iets waarnemen zonder er meteen een etiket op te plakken of het te waarderen. We vinden iets prettig of vervelend, goed of fout. In een flits hebben we ons oordeel klaar zonder dat we ons daarvan bewust zijn. En vanuit dat oordeel zien we alleen nog dat wat ons oordeel verstevigt.

Niet-oordelen vergemakkelijkt acceptatie. In ieders leven zijn er een aantal vervelende zaken die men niet (meteen) kan veranderen. Per definitie is het dus handig om hiermee te leren leven. Met name bij pijn en stress is acceptatie moeilijk en blijft er vaak veel verzet. Het leren om niet te oordelen over je ervaringen geeft ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Om te kunnen genieten van kleine dingen in je leven, ondanks het feit dat er grote problemen spelen. Mindfulness gaat dan eigenlijk ook over het leren “Ja” te zeggen tegen het leven.

Acceptatie

De ervaring ongefilterd toelaten is best spannend. We hebben geleerd dat ervaringen ongewenste gevoelens en gedachten kunnen oproepen en dat willen we vermijden. Hiervoor hebben we een heel repertoire aan mechanismen ontwikkeld en we denken dat we ons zo kunnen beschermen tegen de moeilijke dingen in ons leven. In ieder leven zijn echter moeilijkheden. Veel van onze energie gaat verloren als we moeilijkheden ontkennen of proberen te vermijden. Door aandacht te schenken aan de moeilijkheden, een situatie te accepteren zoals die is, ontstaat ruimte voor een keuze.

Het accepteren van de situatie zoals ze is wil niet zeggen dat we niets mogen veranderen. Alles wat men kan oplossen moet men vooral oplossen. Alleen wat niet (op dit moment) opgelost kan worden, kan men beter accepteren zoals het is.

Le Dauphine mindfulness / MBSR Training

De mindfulness training bestaat uit 8 bijeenkomsten en een stiltedag waarin men leert mindfulness te gebruiken om bewuster en beter om te gaan met stress, pijn en ander ongemak. Maar daarnaast gaat deze training verder dan alleen maar slim omgaan met stress. Deze training leert ook om meer stil te leren staan bij de zaken die er echt toe doen, zowel de grote als ook de kleine dingen. We leren om bewust en open aanwezig zijn bij wat er nu gebeurt. Gewoon zijn met wat is.

alles over de mbsr | Mindfulnesstraining